1.
Formularz rejestracji próbek jest skomunikowany z
bazą danych próbek Poznańskiego Laboratorium Radiowęglowego
2. Formularz jest podzielony na 3 sekcje:
a) opis konkretnej próbki
b) opis stanowiska z którego pochodzi próbka
c)
dane kontaktowe (w szczególności adres pocztowy i e-mail)
zleceniodawcy (tj. osoby rejestrującej próbkę), oraz dane płatnika tj. instytucji/osoby która zapłaci za datowanie. Zakłada się, że
dane płatnika są dokładnie takie, jakie winny być później
podane na fakturze za datowanie próbki.
3.
Wypełnienie niektórych pól formularza jest
obowiązkowe, i takie pola są zaznaczone kolorem zółtym. Wypełnienie innych pól nie jest obowiązkowe, niemniej jednak jest zalecane.
4. Szczególnym polem formularza jest nazwa próbki (
sample name), gdyż w naszej bazie danych
każda próbka ma niepowtarzalną nazwę. W związku z tym, jeśli nazwa nowo rejestrowanej próbki już istnieje w naszej bazie danych, formularz poprosi o zmodyfikowanie nazwy wprowadzanej próbki.
5.
Rejestracja próbki
w bazie danych jest dokonywana po naciśnięciu przycisku
SUBMIT. Po naciśnięciu SUBMIT, system sprawdza czy wszystkie obowiązkowe pola formularza zostały wypełnione (punkt 3,objaśnień), oraz czy nazwa próbki nie występuje już w bazie (punkt 4). W przypadku gdy jeden z powyższych warunków nie jest spełniony, próbka nie jest zarejestrowana i klient jest proszony o zmodyfikowanie wprowadzonych danych. Na formularzu, przycisk SUBMIT jest wyświetlony w dwóch miejscach (na górze i u dołu), i naciśnięcie dowolnego z nich uruchamia tą samą procedurę rejestracji.
6.
Formularz nie pozwala na edycję danych próbki raz zarejestrowanej. Aby chronić przed przypadkową rejestracją próbek z niepełnymi lub błędnymi danymi, formularz nie zarejestruje próbki jeśli nie zostanie w nim zaznaczone pole potwierdzenia (
confirmation box) umieszczone ponad przyciskiem SUBMIT. Dodatkową możliwość sprawdzenia poprawności danych otwiera przycisk
CHECK/PRINT. Po jego naciśnięciu, w osobnym oknie przeglądarki internetowej zostają wyświetlone tabele z pełną zawartością wypełnionych pól formularza. Tabele w tej formie można łatwo wydrukować lub skopiować do notatnika.
7. W ogólności, wszystkie pola formularza
przyjmują dowolny tekst (o długości do 250 znaków). Obok niektórych pól (material of sample, contamination, field of study, type of site), wyświetlone są pomocnicze listy
najczęściej występujących opcji, i jeśli możliwe, zalecane jest wypełnienie pola jedną z opcji z wyświetlonej listy (przez wybranie opcji i wciśnięcie przycisku
SELECT).
8. Dla przejrzystości rejestru zalecane jest aby nazwa próbki rozpoczynała się od słowa (np. od nazwy stanowiska).
9. Formularz może być używany przez
stałych klientów, którzy datowali już próbki w naszym laboratorium, i przez
nowych klientów. Każdy stały klient ma indywidualną nazwę użytkownika (
login) i hasło (
password).
Nazwa użytkownika i hasło dla nowego klienta są tworzone dopiero po otrzymaniu przez laboratorium pierwszej przesyłki z próbkami danego klienta.
10. Po
zalogowaniu do systemu, klient
uzyskuje dostęp do danych wcześniej zarejestrowanych przez siebie próbek, i może je wykorzystać przygotowując formularz rejestracji nowej próbki. Dane te są zgromadzone w 4 sekcjach, dotyczących konkretnej
próbki, stanowiska, zleceniodawcy i płatnika. Przywołanie danych poprzednio zarejestrowanej próbki (stanowiska, zleceniodawcy, płatnika) następuje po
wybraniu jednej pozycji z przewijanej listy wyświetlonej w odpowiedniej sekcji i naciśnięciu przycisku
SELECT. Powoduje to wypełnienie wszystkich pól odpowiedniej sekcji danymi wybranej próbki (stanowiska, zleceniodawcy, płatnika). Rzecz jasna, przed zarejestrowaniem nowej próbki zawartość każdego pola można dowolnie edytować. W szczególności, przed wciśnięciem przycisku SUBMIT powinno się zmienić nazwę próbki.
Oprócz w/w danych, formularza dodatkowo informuje (w polu:
Job no.) o numerze pracy, w ramach której dana próbka została zbadana (lub jest/będzie badana) w naszym laboratorium. Proszę zwrócić uwagę, że numer pracy jest nadawany przez laboratorium dopiero po fizycznym dotarciu próbki do laboratorium. Tak więc, pole
Job no. może być wyświetlone puste, co oznacza, że próbka zarejestrowana przez klienta nie dotarła jeszcze do laboratorium. Zawartość tego pola w formularzu nie da się edytować.
11.
Nowy klient (nie mający nazwy użytkownika i hasła) nie ma dostępu do bazy danych i
nie może wykorzystywać danych wcześniej zarejestrowanych próbek. Jednak, po zarejestrowaniu danej próbki, formularz pamięta zawartość już wypełnionych pól, i dane wyświetlone na formularzu mogą być wykorzystane w opisie następnej próbki. Wyświetlana informacja jest tracona po zamknięciu okna z formularzem. Dlatego, zarejestrowanie serii próbek przez nowego klienta najlepiej przeprowadzić w jednej sesji.
12. Formularz jest również pomocny w przesyłaniu dodatkowej informacji graficznej. Taka informacja
nie jest przechowywana w naszej bazie danych, i zalecane jest przesłanie jej pocztą elektroniczną w formie dołączonych plików. Ułatwieniu komunikacji służy w formularzu przycisk
SEND E-MAIL, umieszczony bezpośrednio pod przyciskiem SUBMIT. Naciśnięcie SEND E-MAIL powoduje otwarcie
okna z domyślnym programem pocztowym klienta. Domyślnie, depesza jest wysyłana na adres e-mail Laboratorium Radiowęglowego, a jej kopia na adres e-mail osoby rejestrującej próbkę. Aby ułatwić porządkowanie depesz na skrzynce Laboratorium,
domyślny temat depeszy jest ściśle związany z nazwą rejestrowanej próbki. Dlatego, dla
nowych klientów przycisk SEND E-MAIL staje się widoczny dopiero
po pomyślnym zarejestrowaniu pierwszej próbki, podczas gdy dla
stałych klientów SEND E-MAIL staje się widoczny
po wybraniu jednej nazwy z listy wcześniej zarejestrowanych próbek. Oczywiście, jeśli informacja graficzne jest wspólna dla kilku próbek, zaleca się wysłanie
tylko jednej depeszy e-mail.